rosellesdream.reismee.nl

Ko Samui

Dinsdag 31 maart 10.00 uur 's ochtends, net een lekker ontbijt genuttigt aan het strand. De laatste dag Thailand, de laatste dag van onze zeven weken vakantie.
Hoewel het al weer heel lang geleden lijkt dat we aankwamen in Vietnam zijn deze weken omgevlogen we kijken terug op een heerlijke periode en zijn weer helemaal opgeladen om thuis weer aan de slag te gaan.
Op Ko Phenang hebben we de jungel party bijgewoond (once in a live-time), Deze party (techno muziek) wordt zoals de omschrijving het al zegt gehouden in de jungel, prachtig decor in een tropisch regenwoud, de lichteffecten en de beat van de muziek geven een wel heel speciaal sfeertje.

Voor alle dreiging en agressie in de wereld ook een oplossing gezien, tijdens
de zonsondergang die vanuit Cafe Amsterdam het mooist beleefd kan worden komen tientallen nationaliteiten bij elkaar om dit vanuit deze hoog gelegen locatie met een weergaloos uitzicht op zee mee te maken. De sfeer tussen Russen, Nederlanders, Amerikanen Italianen, Duitsers, Saoudisch, etc. is uiterst ontspannen, de vredes pijp (lees enorme fors gedraaid shaggie) gaat vrolijk in het rond het effect is verbluffend "no war, only peace". Het kost wat moeite om er te komen, een stijle weg naar boven, maar
dan heb je een geweldige ervaring.
Voordat we Ko Phenang verlieten ook nog met de scooter naar strandjes gereden die minder toeristen trokken gewoon omdat je er minder makkelijk komt. Vanuit die strandjes kon je geweldig snorkelen, wel de nodige beschadigingen op voeten en handen,
door de scherpe randen van rotsen en kiezels. G elukkig dat er een zuster in de buurt was om de wonden te verzorgen. hartelijkafscheid genomen van Beau Bo (mooie Bo) die het hotel runde en daarnaast een bijzonder prettig en gezelllig mens is.
De laatste vijf dagen hebben we er voor gekozen om de drukte wat op te zoeken, zitten op het meest toeristische deel van Ko Samui. Om dat ook ar en toe te kunnen ontlopen ook met de scooter weggeweest waardoor we Big Boedha en de gemmumificeerde monnik
hebben bezocht, ook de stranden die juist de minste toeristen trekken bezocht waardoor we een mooi evenwicht hebben gevonden in prikkels. Heerlijk gegeten hier in een passende omgeving (vaak op het strand). uitgaan kun je hier 24 uur, dus de hele
dag en nacht door, naast de verscheidenheid van restaurants heb je hier biergarten, nachtclubs, disco's, gogo bars, irish pubs, rock en reggea cafe en je kunt de beroemde revu's / cabaret voorstellingen bezoeken. bij de laatste wordt je getrakteerd
op travestieten / girl-boy shows die met een wervelende show met dans zang (play back) in een extraverte outfit de bezoeker enige tijd vermaken.
In Wat Khun Aram is monnik Luang Pho Daeng op 79 jarige leeftijd,in 1980 tijdens zijn meditatief gebed overleden zijn lichaam is in dezelfde houding gemummificeerd en hebben we bezocht. Alleen zijn ogen zijn vergaan waardoor hij nu een zonnebril draagt. Luang Pho Daeng is voor vele Boedisten een inspiratie bron en een lichtend voorbeeld. De Big Boedha in ko Samui ook wel gouden Boedha genoemd is 12 meter hoog en vele mensen brengen hier offers en komen hier voor gebed en meditatie.
De vele watervallen die de eilanden rijk zijn hebben we ook bezocht maar vallen tegen in deze tijd van het jaar omdat ze praktisch droog staan vanwege de minimale regen die er in deze tijd van het jaar valt.

de taal Thai is moeilijk te leren voor Westerse mensen, Thai is een toontaal en bestaat uit verschillende toonhoogte, de toonhoogte bepaald de betekenis. zo is bijvoorbeeld het cijfer 108 een heilig Boedistisch getal het betekend echter ook'allerlei".
I.t.t. het vaste land van Thailand is de levensstandaard erg hoog een bezoekje aan een kleine dierentuin kost 28 euro pp,
het huren van een scooter daarentegen is juist erg goedkoop en kost je 6 euro. grote verschillen in restaurants je kunt voor 6 euro een heerlijke Thaise maaltijd nuttigen maar ook v00r 30 euro een meer westers georienteerd restaurant bezoeken.

De statistieken:
Wij hebben deze reis gebruik gemaakt van zeer uiteenlopende vervoersmiddelen:
Allereerst de trein (214 km), we hebben in 8 verschillende vliegtuigen gezeten (23500 km), 8 dagen / nachten verplaatsingen met een bus (2100 km), 7 dagen met een scoooter (500 km), 3 dagen per fiets (75 km), vier dagen Tuktuk (110 km), veerboten (79 km), transfers met auto's (100 km) onze eigen vertrouwde benenwagen laten we even buiten beschouwing. totaal komen we op een kleine 30000 km (vergelijk de aarde heeft een omtrek van 40000 km dus zien we dit graag als training voor ons
volgende project een wereldreis!)

Wij vertrekken morgen middag om 17.50 naar Kuala Lumpur en vliegen vanuit daar tegen middernacht naar Amsterdam waar we na
een vliegreis van 13 uur aankomen om 06.45.

Bedankt voor het volgen van onze reis, wij vonden jullie reactie's leuk om te lezen!

Caroline

Wij zullen jullie reisverhalen gaan missen!!
Maar jullie zelf het reizen en al dit moois, waarschijnlijk ook.
Goeie reis terug en fijn dat jullie weer naar huis komen hoor... tis gelukkig herfst hier dus de overgang kan niet groter zijn....#stormenregen#

Mieke honen

Leuk om te lezen prettige terugreis

ine

Het was fijn om stukjes met jullie mee te mogen reizen. Goede terugvlucht.
Ine

Bouke

Aaaahhh de reis ziet er al weer op, wat is de tijd toch snel gegaan!! Wat hebben jullie toch veel gezien en gedaan, superleuk om straks echt álle foto's te kunnen bekijken :D. Fijn dat ik het verhaal achter die monnik nu weet, ik vond 'm er zo heftig uitzien op de foto! Het Roselle-drankje hebben wij in Bali ook op afgelopen zomer, oprecht het lekkerste drankje voor op reis!

Een hele goeie reis en tot snel!!

(Ik zou het erg op prijs stellen trouwens als jullie een beetje van het goede weer meenemen deze kant op... ;) )

Passie

Nou nou, wat gaat het toch snel inderdaad! Leuk dat we steeds een beetje mee hebben kunnen genieten! Ik heb de laatste 20 minuten van het Nederlands elftal mogen aanschouwen, die na opnieuw een debacle in de kwalificatiereeks wel ineens vriendschappelijk van Spanje kunnen winnen....
Verder hier flinke stormen in Nederland. Hopelijk hebben jullie daar geen last van onderweg!
Goede reis alvast! Dikke kus!

Jolande

wat was het leuk, en soms herkenbaar om jullie verhalen te lezen. Je reist dan weer een beetje mee.
Ik wens jullie een hele goede terugreis, en Yvonne....tot gauw op het werk, ik wil je verhalen graag horen!