rosellesdream.reismee.nl

Goodbye Vietnam, hello Cambodja

Drie dagen Mekong, ze zijn omgevlogen, het was overigens hard werken de afgelopen drie dagen. 's ochtends heel vroeg op, meestal zo rond half zes om vervolgens een druk programma af te werken. Maar het was meer dan de moeite waard. We waren heel praktisch geweest hadden een koffer achter gelaten in het hotel en hadden alleen die dingen meegenomen die we nodig zouden hebben.
Dus met een beperkte bagage kon de reis beginnen. EerstIets over de Mekong, de Mekong is een delta gebied in Vietnam, het is zo groot als Nederland. De rivier de Mekong, waar het gebied naar genoemd is, is zo'n 4200 kilometer lang en vind zijn oorsprong is Tibet.
De rivier stroomt door China, Birma en vormt de grens tussen Laos en Thailand om vervolgens via Cambodja en Vietnam uit te monden inzee. De Mekong is een druk bevaren rivier, miljoenen mensen wonen en werken langs en op deze rivier. Belangrijke transporten naar China gaan over deze waterweg. tevens is deze rivier van levensbelang als het gaat om de rijstbouw. Het Mekong gebied in Vietnam is misschien wel het grootste rijst gebied van de wereld.
Tientallen kilometers rijstvelden is wat je ziet als je door dit gebied trekt. Onze eerste overnachting was in Cantho en redelijk bedrijvig stadje. Tot Cantho zijn de huizen doorgaans nog van steen. Als we Cantho verlaten veranderd het stedenbouwkundig patroon.
Praktisch geen hoogbouw meer, veel huizen van hout met golfplaten daken, drijvende huizen op de rivier.De natuur is hier overweldigend mooi. In deze delta vinden veel vogels hun broedplaats. Tevens vallen de kokospalmen op die in / aan het water
staan en van levensbelang zijn voor de economie, tot de laatste snipper hout wordt de kokospalm gebruikt, natuurlijk de vrucht maar ook de bast van de vrucht, de bladeren en de stam worden gebruikt voor huizen /boten bouw, voor olie om in te bakken.of als massage oli. Het dierenrijk kent naast de volgels ook apen, krokodillen en verschillende soorten slangen.
Op de eerste dag ook nog een prachtige pagode bezocht en een tweetal kleine fabriekjes waar met handwerk minimaal ondersteund met kleine machines kokonuts sweets gemaakt worden. Onze lunch hadden we op een van de talrijke eilanden in de Mekong op een plantage genuttigd. Het gebied is zeer vruchtbaar, door het altijd aanwezige water en de heerlijke temperatuur. Water en rivieren betekend ook dat veel mensen hun werk in de visvangst hebben. Moe maar voldaan kwamen we rond 19.00 uur aan bij ons eerste hotel.
we voelde ons redelijk vies door de hoge temperatuur wat een mens redelijk doet zweten. Dus blij dat we een verfrissende douche konden nemen en schone kleren aan konden doen, echter toen we de koffer open deden werden we aangestaard door regenjacks, lange broeken drie paar schoenen al snel bleek dat we de verkeerde koffer hadden meengenomen. De koffer die we speciaal hadden ingepakt voor deze dagen stond zo"n 200 kilometer van ons vandaan. heel lastig als je lenzen draagt en je lenzenvloeistof is elders. Maar goed, het is natuurlijk de ultieme test voor de naderende ouderdom!
De tweede dag zijn we in alle vroegte de floating market gaan bezoeken. Deze is van een ander soort dan in Bangkok. Hier handelen de plaatselijke bewoners met redelijk grote hoeveelheden, fruit, groente eigenlijk alles wat er in dit gebied groeit of gevangen
wordt daar wordt in gehandeld. een zeer levendig schouwspel op het water. Andere verkopen frisdrank koffie en klein verpakt fruit vooral aan de toeristen, handig manoevreren ze hun rankje bootjes naar onze boot om zo hun waar aan de man te brengen.
Na nog wat kleinere dingen bezocht te hebben namen we afscheid van driekwart van onze groep en gingen we met een klein gezelschap door naar Chau doc waar we een nationaal park hebben bezocht we waren daar tegen de zonsondergang erwas buiten ons groepje en wat gidsen geen persoon meer te bekkenen in dit gebied. Dit park is een moerasachtig gebied waar je met kleine boten door heen kunt varen. De bomen / struiken staan in het water je vaart dus door een bos, het water ligt vol met drijvende waterplantjes waar vogels snel overheen kunnen lopen als ze de boten gewaar worden. Heel bijzonder en een zeer aparte sfeer.
De derde dag een moslim gemeenschap bezocht die hun huizen op hoge palen gebouwd hebben, in de regentijd kan het water 9 meter hoger komen te staan wat betekend dat deze mensen tot aan hun vloer aan het water zitten. Ook nog de drijvende huizen bezocht
deze huizen hebben naast een woonfunktie ook een funktie om jonge vissen te vangen en die enkele maanden vast te houden onder hun huis tot ze goed zijn voor consumptie. De vissen doen het allemaal wat omslachtig, ze zwemmen Cambodja in, krijgen daar jonge, de jonge vissen zwemmen terug naar de zee maar een behoorlijk aantal zwemmen onder deze drijvende huizen door die onderin feitelijk ingericht zijn als een fuik. De jonge vissen blijven daar gevangen en worden gevoed voor zo"n drie maanden om vervolgens voor consumptie verkocht te worden. Onder het huis waar wij waren zater zo'n 50.000 vissen.
Daarna de lange rit terug naar Ho Chi Minth waar we rond zes uur aankwamen en waar de schoon gewassen kleding en koffer al op ons stond te wachten.
Na een heerlijk verkwikkende douche een gezellig restaurant en dito bar opgezocht om Vietnam op een gepaste manier af te sluiten.
's ochtends toch alweer vroeg wakker al hoefde dat niet maar wat wil je als de achterliggende ochtend steeds om half zes je wekker gaat. Tijdens het ontbijt aan de straatkant de stad nog eens op me laten inwerken. het fascineert me steeds weer de enorme drukte die chaotisch aandoet, iedereen doet in de georganiseerde chaos zo zijn ding het is leuk om naar te kijken en er even deel van uit te mogen maken. Maar eerlijk, als ik hier langer dan drie maanden zou moeten blijven ik zou er moeite mee hebben. ieder
moment van de dag al die prikkels te moeten verwerken.
We vetrokken rond 11.00 uur en het is nu 16.30 en ik zit op de elfde verdieping van ons hotel in Pnohm Pen deze bijdrage te schrijven, heerlijk, zwembad binnen handbereik, alle koffers aangekomen, de douane en visa formaliteiten snel af kunnen handelen.
Blijk je voor Combodja ook een pasfoto nodig te hebben, wij wisten het niet maar hadden er toevallig wel bij. (het kan ook eens meezitten)
Wij blijven hier twee nachten, gaan de killing fields bezoeken en reizen dan door naar Angor Wat waar we waarschijnlijk drie of vier nachten blijven.
ik las dat in Nederland de lente gaat beginnen, wat zijn jullie toch een bofferds, tot volgende week!!

Mieke honen

Leuk leesverslag,het is een heel andere wereld.
Gr. Mieke. En geniet ervan.

Caroline

Lente???? Ik ben al 3x kletsnat geregend...#rotland#
Mooi verhaal weer en prachtige foto's !
Dat koffer-gedoe is wel de rode draad van de vakantie he?!
Veel plezier de komende dagen en vooral goeie reis met goeie koffers.

Jolanda

Wat een leuk en mooi verhaal weer en mooie foto's! Ik hoop dat jullie de komende dagen weer veel mooie dingen gaan zien en volop genieten en natuurlijk weer een leuk verslag schrijven. Ik kijk er al weer naar uit!!
Veel plezier nog en wij blijven ondertussen wel wachten op het mooie weer hoor!!

Jolande

wat leuk om telkens jullie reisverslag te lezen. Jullie volgen in Vietnam was leuk, omdat er steeds herkenning was. Nu Cambodja....spannend omdat daar dit jaar onze vakantie onder andere naartoe gaat. Dus Yvonne, als je terug bent wil ik nu van jou de tips hebben hoor!!
En straks jullie mooie Thailand...ook dan zal ik met belangstelling kijken of ik weer met een oh,ja gevoel met jullie "mee kan reizen".
Maak maar weer veel mooie herinneringen de komende tijd.
Groetjes!

Jannie

Net weer even wat van jullie reisverhalen zitten lezen, leuk hoor om zo een beetje mee te genieten. Ben blij dat ik niet elke dag om 5.30 uur op hoef :-) :-)
En ja, vandaag was het fantastisch m0oi weer!
veel plezier verder.
Groetjes Jannie

Bouke

Wat een leuk verhaal weer! En supermooie foto's :D. Als het goed is hebben jullie Ankor Wat inmiddels ook gezien, mooi he!?!?

Goeie reis!!