rosellesdream.reismee.nl

Trouble in Vietnam, van Nha-Trang naar Da-lat

Het is tien uur in de ochtend we hebben net Da-Lat achter ons gelaten en zitten nun in de bus naar Ho Chi Minh City om vanuit daar na een nacht l door te reizen naar de Mekong Delta.

Na zeven vette jaren (lees dagen) komen meestal ook zeven mager jaren (lees dagen). Ook bij ons is dat niet anders gegaan. Je zultongetwijfeld wel eens een van de volgende gedachten gehad hebben:dat je credit-card gehackt wordt, je bagage ineens verdwenen isof je laatste houvast aan ons materieel bestaan, je bankpas geweigerd wordt bij alle pinautomaten,tevens denk je daar geruststellend achter dat overkomt mij niet!
Echter hetoverkwam ons wel, sterker nog, het gebeurde in een paar dagen tijd. Of we het leuk hebben gehad afgelopen dagen? daar moeten we ondanks deze tegenslagen volmondig JA op zeggen. Luister en huiver:

We werden al heel vroeg in de ochtend afgezet door de nachtbus het zal zo vijf ur in de ochtend zijn geweest. Nha-trang waar we drie nachten zouden blijven is een grote, voor Vietnamese begrippen modaine badplaats. Het is vooral on-Vietnamees. we besloten even aan de riante boulevard te aan zitten om daarna ons hotel op te zoeken. langzaam aan kwam de stad tot leven, talrijke toeristen waren in groepsverband, in de koelte van de ochtend hun daglijkse sportprogramma aan het afwerken. Het was een heerlijk mooi schouwspel zo met met opkomend e zon, de zee het strand en al die mensen
die zich al in de vroege uurtjes in het zweet aan het werken waren. We werden al een paar keer benaderd door taxi drivers om ons naar het hotel te brengen voor zo'n 15 dollar, we wilden dat niet omdat we het A teveel vonden en B vermoeden dat het hotel heel dicht bij moest zijn. Toen we de weg vroegen naar het hotel aan een alleraardigste snelwandelaar bleek deze bereid om ons, al snelwandelend naar het hotel te brengen. Een bijzondere manier van vervoer was dit, stel je voor deze man met een tempo van zo'n 8 kilometer per uur en wij met twee koffers en twee rugzakken er achteraan, hijgend en puffend.Geukkig was het niet al te ver. Eenmaal bij het hotel lukt het nog niet om in t checken we waren er ook erg vroeg was inmiddels 08.00 uur. De koffers werden door de hotelmedewerker al in bewaring genomen wij gingen in de buurt ontbijten om na zo"n twee uurtjes weer eens naar het hotel te gaan informeren. Wie weet zouden we toch al een kamer hebben.Helaas bleek dat niet het geval, ook helaas bleken onze koffers op transport gesteld te zijn
met een groep vertrekkende gaste van het hotel. Sorry ze hadden zicn vergist maar zouden alles in het werk stellen om ze snel weer terug te krijgen. Het voelde verre van lekker maar wonder boven wonder een uurtje later kwam de piccolo met een blij gezicht
onze koffers showen, pff wat een opluchting. Voor het ongemak werden meteen drankjes aangerukt en....je raad het al een up-grade naar een betere kamerwaarbij het ook nog eens mogelijk bleek om die kamer meteen te kunnen betrekken. De verdere dag hebben we besteed aan wat te relaxen, over de boulevard gelopen (is 7 kilometer lang) optredens gezien want het TET-feest duurt hiertot 28 ferbruari.
Op tijd naar bed zodat we de volgende dag weer fris en fruitig zouden zijn. De tweede dag 's avonds kreeg ik van de ICS (waar mijn master card beheerd word) een smsje dat mijn vertificatie code geblokkeerd werd omdat ik hem tot drie maal toe had proberen in te voeren maar steeds verkeerd. Hmm vreemd want dat had ik niet gedaan, toch maar even op het account kijkenom vervolgens tezien dat er via internet betalingen zo'n 1000 dollar was afgeschreven. snel bellen met de ICS in Amsterdam om pas te laten blokkeren en de fraude door te geven. De nacht wat minder goed geslapen zodat we besloten na het ontbijt lekker naar de modderbaden te gaan, wij zouden ons niet laten kennen.
Het bleek een voortreffelijke keus een heerlijk warm moddelbad in een mooie natuurlijke omgeving groene heuvels zonnetje kortom perfect daarna een heet mineraalbad (40 graden). 's avond heerlijk op t strand gegeten in combintaie met allerlei optredens. Bijzonder om te zien dat Vietnamese niet uitbundig reageren op een optreden van een artiest, is allemaal wat ingehouden.

Samenvattend over Nha Trang: mooi strand en boulevard, heel erg toeristisch, veel Russen, duur in vergelijking met de andere delen van Vietnam, heerlijke modderbaden, eten drinken en uitgaan. Na drie dagen meer dan genoeg dus door naar Dal-at wat zo'n 225 kilometer landinwaars ligt in de bergen / heuvels. Hoewel Dal-at ook toeristisch is komen hier vooral de Vietnamese zelf, wij waren een van de weinigebl anken en dat gaf bekijks vooral kinderen staren je eindeloos aan, een dapper kind durft dan "hello" te zeggen om vervolgens schaterend weg te duiken als je "hello"terug zegt. Er zijn ook nogal wat verschillen, wij, groot en wit en zij klein en getint, als man in een korte broek is eigenlijk in veel Aziatische landen not done.(dus loop ik dagelijks voor gek)In Dal-lat komen Vietnamese om twee belangrijke reden, de eerste is het klimaat, heerlijk koel en de tweede reden is dat hier "love valley" is en daar komen veel huwbare Vietnamese op af. Veel staat in het teken van Cupido, je kunt romantische tochtjes maken in een koets alla Assepoester er zijn een aantal thema parkenrondom liefde en romantiek en er is een overweldigende natuur. vanuit Da-lat kun je trekkings door de jungel gaan doen van een aantal dagen. Wij hebben een dag excursie gedaan waar wij in kort tijd veel hebben kunnen zien. De groep was een leuke mengeling van van mensen, naast vier mensen uit Vietnam ook een Zweeds stel wat een buitenlands stage deed in een Vietnamees Ziekenhuis. Het meisje van het stel was met haar blonde koppie een veel gevraagd model om mee op de foto te mogen.ook hebben we een stevige tocht gemaakt rondom het meer
7 kilometer in de brandende zon, want het koelt 's nachts welliswaar af maar overdag is het heel erg warm in deze tijd van het jaar.
Over ons derde probleem hebben we het nog niet gehad. Toen we geld wilde pinnen weigerde de pin-automaat ons te voorzien van het gevraagde bedrag we kregen er niets maar dan ook helemaal niets uit, verschillende automaten geprobeerd maar overal de melding dat er een " onjuist bedragof een niet correcte pas gebruikt werd" terwijl wij verschillende bedragen hebben geprobeerd en we toch echt de ATM gebruikte met
het juiste logo. Tevens kwam deze melding bij onze beide passen. Dat gaf ons geen goed gevoel en moesten nu echt gaan denken aan een noodplan, we zouden het welliwaar nog enkele dagen uit kunnen zingen met de contanten die we hadden maar wat als die op waren? we besloten dat we donderdag avond de bank in Nederland zouden gaan bellen
en indien er hier geen adequate oplossing voor zou zijn we ons tot de ambassade van Nederland zouden wenden om te bespreken of zij zouden kunnen helpen.. At last probeerde wij nog bij de laatste ATM geld te pinnen (dit keer een sprekende ATM)en tot onze enorme vreugde bleek deze automaat ons het gevoel te geven dat we de jackpot hadden gewonnen. Je kunt je voorstellen dat onze avond niet meer stuk kon. We zijn meteen naar het Love lake gegaan en hebben daar een heerlijke pick-nick genoten.
Vandaag, vrijdag de 27e werden we opgehaald om weer terug te gaan naar Ho Chi Minh city, we hebben daar voor 1 nacht een hotel om vervolgens op de 28e door te reizen naar de Mekong Delta, daar trekken we drie dagen rond om op dinsdag avond weer terug te zijn in Ho Chi minh city de derde maartgaan we naar Cambodja.

Na de toch wel ontspannen bus reis aangekomen en ons hotel snel gevonden. We zitten in een zeer levendige wijk, veel kleine hostels en hotels met pubs en eettentjes, maakt prima indruk. Net een voetmassage laten uitvoeren dus we kunnen er weer tegen. Voor nu
regelen dat de was gedaan wordt en we een koffer hier gaan opslaan tot a.s dinsdag. Hier is het Tet afgelopen, de kinderen gaan hier weer naar school en de prijzen zijn weer fors naar beneden, voetmassage a 3 euroen heerlijk koel bierje voor 0,48 euro cent. (was aan het begin van de week 3 tot 5 keer zo duur)

Wij denken en hopen dat er nu weer 7 vette dagen gaan aanbreken.

Liefs van ons en leuk om jullie reacties te lezen.

Passie

Oef, dat zijn een hoop problemen! Maar fijn dat alles toch weer goed is gekomen. Ik heb dat pinprobleem in Laos ook gehad met mijn Rabobank pas. Deed het ook bijna nergens!
Vanavond met Bouk en Sharon naar Ralf kijken!
Dikke kus!

Caroline

Getverdemme wat n gedoe!!!
Wij hebben ns in Italie met n geblokkeerde ics pas gestaan....bleek er in diezelfde dagen grote bedragen in zuid-Franrijk betaald te zijn....heel vervelend allemaal.
Gelukkig hebben jullie dit nu gehad en kun je hopelijk zonder verdere problemen verder.
Die kinderen dachten vast dat ze geesten zagen.
Hier schijnt de zon, is heerlijk weer en ik zit lekker buiten op mn verandaatje.

Ralf

Helemaal top dat het goed gekomen is. Mooi om jullie vakantie toch een beetje mee te maken vanuit nederland. Geniet ervan. Wij met 2 g22 -1 gewonnen van Den Bosch.

Ine

Wat een avontuur. Fijn als dan toch weer alles goed komt. Geniet lekker verder. Mooi om zo weer een stukje met jullie mee te reizen.

Bouke

Wat fijn dat er daar zoveel mogelijkheden zijn om, ondanks alle narigheid, toch heerlijk te kunnen ontspannen in 'hectisch Vietnam'. Op naar weer 7 vette dagen zoals je zelf zegt! Kijk alweer ui naar de foto's... :D

Erica

pfff, wel fijn om te lezen dat het probleem opgelost is! veel plezier en geniet van al het moois.

Jack

Ook al is mij niet helemaal duidelijk hoe het heeft kunnen gebeuren (dat horen we later nog wel eens) ben ik er van overtuigd dat jullie geen 7 magere dagen achter de rug hebben maar 7 dagen die even minder indrukwekkend waren dan de andere. Geniet van alles wat je ziet en ook meemaakt (van sommige dingen leer je zelfs nog) en schrijf daarover. Ik geniet daarvan met volle teugen en heb bij tijd en wijle het idee dat ik met jullie meereis.