rosellesdream.reismee.nl

Thailand

We zijn inmiddels alweer bijna twee weken in Thailand. Het is vroeg in de ochtend en voor het eerst in de 35 dagen dat we weg zijn regent het. Een heerlijke tropische regenbui, we waren bijna vergeten hoe die zijn. Windstil, lekkere temperatuur en de regen die straalsgewijs als een stort douche naar beneden valt. Het is hier al ruim 2 maanden
kurkdroog dus je hoort niemand klagen over deze regen ook de natuur niet, het lijkt wel alsof de planten en bomen, gulzig het verse regenwater naar binnen slurpen om nog groener voor de dag te kunnen komen.
We hebben inmiddels de switch gemaakt van reizen naar vakantie vieren. Reizen is een werkwoord wat betkend dat de eerste periode veel actiever zijn geweest dan dat nu het geval is. waar we eerst sneller wisselde van locatie blijven we nu wat langer om vanuit een locatie te ontspannen en de omgeving te ontdekken. De eerste periode kenmerkte zich vooral door spannend, actief, nieuwsgierig naar wat de dag ons zou brengen.

Nu in Thailand is het allemaal wat bekender voor ons, we zijn al meerdere malen in Thailand geweest en denken het land al redelijk te kennen.
Toch zijn we tot de conclusie gekomen dat de eilanden waar we nu zijn weinig te maken hebben met het echte Thailand zoals we dat ook kennen. Het is hier heel erg toeristisch de prijzen en de hele sfeer is er op ingericht. Toch zijn het prachtige eilanden.
Ko Samui waar we begonnen zijn heeft een paar prachtige stranden, het eiland is niet zo groot in een dag kun je op je gemak met een scooter het eiland rond tuffen. De natuur is mooi, tropisch regenwoud, watervallen ( die nu overigens droog staan),
vanuit de heuvels prachtige vergezichten en stranden die zeker de moeite waard zijn. Op Ko Samui hadden we een leuk hotel met zwembad in een tropische tuin, niet ver van het strand en het centrum van het dorp. De enorme tegenstelling word snel duidelijk enerzijds heb je een super de luxe winkelcentrum anderzijds de nachtmarkt (vooral voor de locals) waar je heelgoedkoop kleding en spulletjes kunt kopen en bij de kraampjes een heerlijke springroll kunt eten. Ook Thai houden van een gokje en kun je aan een kraampje meedoen met gokken op welk nummer het balletje gaat vallen als deze uit een ronddraaiende rad
komt (variant op roulette) Wij niet te beroerd en deden ook mee resultaat 200 bath winst (toch nog zo'n zes euro). Het is overigens goed te merken dat de euro minder sterk is en we aanzienlijk minder bath's krijgen voor de euro.
Ook grappig was de aanwezigheid van een groot zwijn wat over de nachtmarkt kuierde (zie ook foto), verder heerlijk op het strand gegeten, genoten van de zon de zee en het lezen van de nodige boeken (aanrader de Vliegenvanger)waar we nu ruimschoots de tijd voor hadden. ook een bezoek gebracht aan Hin Ta & Hin Yai, wat twee rotsformaties zijn aan de kust die de vorm hebben van een mannelijk en een vrouwelijk geslachts-orgaan. Tja je moet toch wat om de toeristen te lokken. Over het mannelijk geslachtsorgaan bestond geen twijfel dat was van verre al te zien, het vrouwelijk geslachtsorgaan gaf echter wel wat stof tot discussie wat ook bij de andere aanwezige toeristen speelde die niet goed wisten op welke 'rotsspleet" ze hun foto toestel nu moesten richten. uiteindelijk bleek mamma rots
wat moeilijker bereikbaar en was alleen voor de echte durftal bereikbaar om een foto te kunnen schieten. Voldaan dat wij bij dit selecte groepje hoorde vervolgde wij onze weg.

Na vijf dagen Ko Samui zijn we naar Ko Phenang vertrokken met de speedboot. Na een korte rit (de eilanden liggen maar op 35 minuten varen van elkaar) kwamen we aan op de pier. We vonden snel vervoer naar ons hotel. Wat meteen opviel wat dat het op dit eiland veel rustiger is qua verkeer. tevens is Ko Phenang wereldberoemd om zijn Full Moon Party's, helaas valt de eerst volgende party buiten ons verblijf. Toch bijkt hier een mouw aan te passen want de er worden ook half Full moon party's en dark moon party's gehouden om nog maar niet te spreken over de waterpark party's, de boot party's en zo kunnen
we nog wel even doorgaan. Ko Phenang is dus vooral een enorm feest eiland waar met name jongeren uit de hele wereld bij elkaar komen om te feesten. Maar er is meer Ko Phenang is een eiland wat desondanks de feesten zijn schoonheid en charme heeft weten
te behouden, het is bijna spriritueel waar overigens ook weer handige aanbieders van Yoga, menthal fitness, meditatie e.d. op in springen. Als Ko samui prachtige stranden heeft dan moet je hier toch met de overtreffende trap wegschrijven dat Ko Phenang prachtige stranden heeft met een romantische kwinkslag. Ko Phenang is kleiner dan Ko Samui, het is zeer heuvelachtig en de wegen zijn op een aantal plekken zeer stijl, zo stijl dat het niet altijd lukt om met je scoote rmet twee personen naar boven te komen, gelukkig lukte ons dat wel zodat we weer gerustgesteld waren over ons lichaamsgewicht.Iets wat mede vakantiegangers helaas niet konde zeggen en halverwege de beklimming van een bergweg met rokende motor moest omkeren.

Zo waren we bij een van de beklimmingen bijna bij de top toen we verbaasd gadegeslagen werden door een bananen etende aap die misnoegend zijn hoofd schudden toen hij ons met een gangetje van 10 kilometer per uur krakend en piepend de helling op zag ploeteren. hij liep nog een stukje mee in de hoop dat we hem nog een banaan zouden toewerpen helaas voor hem hadden we alleen maar oog voor de traag naderende top van de berg.
Ko Phenang heeft stranden die nauwelijks te bereiken zijn over de weg ze liggen in baaien, hagel witte stranden, palmbomen je kent het wel van de bounty reclame.
Vanuit Ko Phenang ook Ko Tao bezocht. Ko Tao het kleinste eiland van de drie. Ko Tao is misschien nog wel mooier maar heeft ook een schaduwkant, hier zijn de achterliggende maanden 4 toeristen vermoord wat Ko tao al snel de bijnaam "moordenaars-
eiland" heeft opgeleverd een bijnaam waar ze niet trots op zijn. Ko Tao is onderdeel van een groot maritiem natuurpark het bezit in de nabije omgeving enkele tientallen kleine eilanden, vaak onbewoond met prachtige koraalriffen met een dito onderwaterwereld. Heerlijk om daar te snorkelen, de vissen te voeren waardoor je binnen enkele seconden omgeven bent door honderden tropische vissen met een enorme kleurenpracht dat is echt een hele gave ervaring om dat mee te maken.
De tocht naar Ko tao duurt met de (kleinere) speedboot ruim een uur. De tocht ernaar toe hadden we het geluk om op het voordek te zitten wat heel spectaculair was doordat de boot soms heftige klappen maakte. eenmaal trok de boot een heel visnet met zich mee waar hij per ongeluk doorheen gevaren was gelukkig liep dat goed af.
Bizondere mensen;
Ook in deze periode een aantal bijzondere mensen ontmoet,een Nederlands stel die de crematie van hun familielid op Ko Samui moesten regelen, familielid had op 70 jarige leeftijd besloten te gaan wonen op Ko Samui nadat hij daar een keer
op vakantie was geweest. na er vijf jaar gewoond te hebben is hij er overleden en was zijn wens om daar de crematie te laten plaats vinden. Tevens bij een Frans eethuisje een Nederlandse vrouw ontmoet die al 11 jaar op dit eiland woont aanzienlijk heeft moeten inleveren m.b.t. mobiliteit maar hier een prettig evenwicht heeft gevonden. En last but not least
Beau, Beau in een thaise jonge vrouw die de receptie bestierd van ons hotel op Ko Phenang, zij beschikt over het vermogen
om het hele hotel draaiende te houden, persoonlijk contact met de gasten aan te gaan, overal in de springen en des gevraagd
iedereen te voorzien van een hippe body paint als ze naar een party gaan kortom een onmisbare schakel voor het hotel en voor zijn gasten.

Hierbij moeten we het even laten Beau roept ons, we zijn aan de beurt voor onze body painting.

Hartelijke groet en tot de volgende keer!!.

Bouke

Aiaiai, wat een relaxte foto's van al die mooie stranden :D. Altijd lekker zo'n 'vakantie in een vakantie'. Wat grappig dat jullie ook daar weer op een party-eiland uitgekomen zijn trouwens, hihi! Geniet van de feestjes, drankjes, mooie natuur en de indrukwekkende onderwaterwereld, wederom... héérlijk!!!

Ralf en Sharon

Wat een leuk verhaal weer om te lezen! Vooral dat jullie naar de top aan het rijden zijn en het aapje jullie lachend volgt. We zien dit helemaal voor ons haha. Hopelijk gaat het weer iets beter met je nek. Verder zijn we erg jaloers als we die foto's aan het bekijken zijn. Het zijn allemaal mooi/grappige foto's. Have fun en we zien jullie snel. Geniet van de laatste weken. Dikke Ralf en Sharon

elly

het is geweldig wat jullie allemaal meemaken . ik zie hier geen aap aan de kant van de weg met ons meelopen .de fotoos zijn ook prachtig.geniet nog veel van de leuke dingen en ook zeker van elkaar xxxxx